15 januari 2006

Virtuell orientering

Många orienterare är inte bara orienterare, utan även riktiga datornördar. Och det finns åtminstone två olika datorspel, där man ska springa omkring och leta kontroller i datorn. Dels har vi Oriantica, utvecklat av OK Linnés egen Erik Melin och dels det amerikanska Catching Features.

Oriantica har jag införskaffat tidigare, men jag tog även och laddade ned demoversionen av Catching Features idag efter att ha läst att det ska bli en "Catching Features World Series 2006". Det var ett trevligt spel faktiskt. Jag har just sprungit en demobana och blev även placerad i en virtuell demoresultatlista. Något förvånad konstaterar jag att högst upp i listan regerar en viss Boris Granovskiy, OK Linnés amerikanska landslagsstjärna!

Själv höll jag på i åtta minuter, medan den virtuelle Boris sprang på fyra. Så World Series får nog vara ändå. Men det sägs att den Franske orieteringskungen Thierry Gueorgiou är flitig spelare och även kommer att vara med i World Series. Thierry är förmodligen världens orienteringstekniskt bäste, även om han för tillfället bara ligger trea på världsrankingen efter Valentin Novikov och OK Linnés kombinations-dator-orienteringsnörd Mats Troeng. Så virtuell orientering skall kanske hädanefter bliva min melodi, nu när jag har hamnat i orienteringslöst land i Tennessee.

Länkar:
Catching Features
Oriantica

Inga kommentarer: