31 januari 2006

State of the Franskbröd

Skivad formfranska är inte mitt absoluta favoritbröd. Lite för lite motstånd, liksom. Men till till nyår köpte Maria och jag i alla fall just en formfranska för att göra en förrättstoast till nyårsmiddagen. Efter det åkte Maria hem till Sverige, men jag fortsatte att knapra på franskbrödet lite då och då. Efter sådär en vecka tyckte jag att nu borde det väl ändå ha börjat bli dåligt. Erfarenheten säger mig att om man lämnar ett franskbröd i några dagar, så återfinner man det i regel grönt och ludet såsom Esau. Men icke. Jag har fortfarande brödet i mitt skåp och det visar inga som helst tecken på att förgås. Det känns faktiskt fortfarande lika mjukt och fluffigt som vid nyår. Dock har jag avslutat mitt knaprande och använder det numer mest som ett studieobjekt.

Hur länge kan en formfranska hålla sig egentligen?

Inga kommentarer: