30 januari 2006

Om värdet på en stig

Mitt favoritområde för träning här i Oak Ridge är Haw Ridge, som ligger mitt emellan jobbet och där jag bor. Ett riktigt fint område och rejält kuperat. Och med mycket olika stigar att välja mellan, om man nu inte vill springa fritt rakt ut i skogen, vilket också går bra.

Jag läste dock något på "Friends of Haw Ridges" websajt, som jag inte riktigt har reflekterat över tidigare. Man skryter först lite om hur fint området är, men dessutom redovisar man att man har ett stignät på 25 miles i området, för vilket man anger ett värde på $400 000! Man drar den slutsatsen utifrån kostnaden för att anlägga en stig, som man beräknar till $3 per fot, eller 75 kronor per meter om man så vill.

Jag har aldrig riktigt sett det på det sättet faktiskt, även om jag har varit med om att konstruera stigar, dels på somrarna vid "Torpet" mitt ute i Medelpads skogar och dels i samband med orienteringsarrangemang för att underlätta banläggning för ungdomsbanor. Annars inbillar man sig väl att många stigar bildas mer eller mindre spontant, där folk rör sig i skogen. I min "hemmaskog", Nåsten har jag sett många stigar komma och gå, under de år jag har bott i Uppsala. Flera av dom har skapats där OK Linnés träningsbanor dragit fram. Inte minst "Gränsen" och "Testbanan", för de som är bekanta med trakterna.

Visst har stigar ett stort värde i många fall. Det underlättar ju onekligen framkomlighten och ökar tillgängligheten för rekreationsområden. Men som orienterare kan man även uppskatta frånvaron av stigar ibland, eftersom det ger svårare och intressantare banor.

Intressant tanke i alla fall, även om man kanske inte måste sätta ett penningvärde på allt här i livet?

Inga kommentarer: