22 januari 2006

Mer virtuell orientering

Nu har jag blivit ägare av fullversionen av Catching Features – orienteringsspelet på datorn.

Ibland går det bra några kontroller och sedan går det fullständigt åt skogen. Ingen riktig stabilitet i orienteringen! Men jag gör ungefär samma misstag som i verkligheten. Ibland tappar jag riktningen, ibland slarvar jag och läser inte kartan tillräckligt noga och ibland är jag bara för okoncentrerad.

Något som skiljer mot orientering i verkligheten är avståndsbedömningen, som är helt annorlunda. Det går mycket snabbare i datorn och man hinner göra ganska stora bommar ibland innan man kommer på rätt köl igen.

Jag har även kört några tävlingar. Man kan nämligen ladda ned banor som någon har skapat och som andra sedan kan springa. Dom bästa spelarna är otroligt bra. Jag tyckte att jag hade gjort ett skapligt lopp på någon av tävlingarna, men ändå får jag storstryk och placerade mig på nedre halvan. I en tävling, skapad av en viss spelare med användarnamnet Alri från OK Linné placerade jag mig till och med sist.

Men övning ger färdighet antar jag.

Inga kommentarer: