11 december 2005

Telefonering

I helgen kom bredbandet till min lägenhet. Telefonen kom in av bara farten. Jag har nämligen anslutit mig till Skype - det lilla svenska företaget som såldes för några nätta miljarder dollars till Ebay nu i höstas. Internettelefoni alltså.

Det fungerar hur bra som helst än så länge och man kan fråga sig hur det ska gå för de traditionella telefoniföretagen framöver när man kan ringa gratis till alla andra Skypeanvändare via internet. Så sälj Teliaaktierna gott folk. Jag har skådat framtiden!

Än så länge är det väl inte så väldigt många som använder Skype, så jag har även skaffat mig konton för såväl utgående som inkommande samtal till vanlig telefon. För att ringa ut, betalar jag ca 15 öre per minut hela vägen till Sverige. Och vill man ringa hit, så slår man helt enkelt 018-495 14 35.

Ett vanligt telefonnummer, tänker ni...? Ja, är det inte likt, så säg! Det är faktiskt precis vad det är. Ringer man det numret så kopplas man på något magiskt sätt in på internet och så skramlar det till i min dator. Man betalar alltså bara för ett normalt samtal inom Sverige. Har jag bara ordning på grejorna (var har jag lagt headsetet någonstans nu igen...?), och är vaken (jag ligger som bekant konstant 6 timmar efter), så svarar jag också.

Skype laddas ned från deras hemsida och var väldigt lätt att installera och använda.

1 kommentar:

A. von Achtersnurra sa...

Håller med! Telia och co får se upp.

Skype är en fenomenal uppfinning för oss snåljåpar. Finns t.o.m. "vanliga" telefoner som fixar både analoga- och IP-samtal för den som tröttnar på att se ut som en dålig kopia av Musse Pigg framför datorn i gigantiskt headset.