17 december 2005

Frukt & Bananer

Bananen är ingen frukt, hävdar vissa, det är ett bär! Hur det är med det vet jag inte riktigt. Däremot har jag en konsumentspaning att delge läsekretsen. Jag har nämligen allt sedan jag kom hit till USA förundrats över prissättningen på frukt.

Ja, i början stod jag väl främst som ett frågetecken inför hur man överhuvudtaget skulle lyckas lista ut hur mycket man ska betala. Priset här sätts nämligen i dollars per pound. Ett pound förkortas, mycket logiskt, "lb" och motsvarar 0,454 kg. Till priset ska, liksom till allt annat man köper, läggas den lokala momsen, som råkar vara 9,75% i det County där jag bor. Alla priser redovisas nämligen exklusive moms, vilket inte är jättepraktiskt, om någon skulle fråga mig.

Det magiska talet som ska användas blir, om man använder aktuell dollarkurs och sätter upp lämplig ekvation där man står framför fruktståndet, 18,8. Detta tal ska användas till att mutliplicera priset med, för att omvandla till kronor per kilo - inklusive moms.

Nåväl, det är nu inte denna beräkning som har förundrat mig utan det faktum att priserna på frukt skiljer sig rätt kraftigt mot det jag är van vid från Sverige. Annan mat ligger väl ungefär som hemma. Möjligen är det billigare med diverse skräpmat, läskeblask och liknande. Men priset på frukt, och i viss mån även grönsaker, ligger rejält över de svenska. Äpplen såldes till exempel idag för 1,39-1,59 dollars per pound. Multiplikation med det magiska talet 18,8 ger 26-30 kronor per kilo. Päronen ligger i ungefär samma prisläge, medan apelsiner, hos min lokala handlare, försäljs till priset 3.99 för en påse med 4 pounds. 19 kronor per kilo alltså. Inte jättehögt men inte direkt billigt. En låda med clementiner på 5 pounds får man däremot för det förmånliga priset av $7.99. Eller 30 kronor per kilo om man så vill. Nästan dubbla priset mot hemma i vissa fall alltså. Och det är lika illa hos andra handlare.

Men....bananer, däremot. Jag säger bara, bananer! 49 cent per pound! 9 kronor per kilo! Där ligger priset. Inte bara som lockpris, utan vecka efter vecka. Hur stablit som helst. Visserligen ligger världens dominerande bananproducenter på den amerikanska kontinenten, men transportkostnader är ju i det närmaste försumbara i vår globaliserade tidsålder. Främsta skillnaden i bananpriset ligger istället i det faktum att EU har en importtull på bananer som driver upp priset med 3:50-4:50 kronor per kilo. Detta för att skydda de europeiska bananodlarna som i sin tur odlar de gula jättebären med ett EU-stöd på ca 100 000 kr per hektar*. Det säger väl kanske något om hur EU prioriterar?

Så prisskillnaden på bananer kan man faktiskt förklara. Varför priserna däremot ligger så pass högt på andra frukter har jag dock inte lyckats lista ut. Det måste ju finnas både äppelodlare och apelsinodlare här i Amerika också, tycker man. Men råkar man nu tycka att det är bättre med en frukt än med en låda cookies som mellanmål så får man väl, om uttrycket ursäktas, bita i det sura äpplet och betala ändå. Frukt är godis, heter det väl.

---------
* Fotnot: Uppgifterna om EUs bananpolitik kommer från ett informationsblad från jordbruksverket daterat 2005-12-06.

Jag försökte även hitta uppgifter hos riksdagens sida www.eu-upplysningen.se. Deras sökfunktion kräver dock att man loggar in om man ska söka på "banan" eller "bananer" Allt annat kan man söka efter, verkar det som, men inte det! Tur att man inte är lagd åt konspirationsteorier!

Inga kommentarer: