25 maj 2006

Prisa gud...

...här kommer skatteåterbäringen!

Den amerikanska skatteåterbäringen har dykt upp som en check på posten. Eftersom jag bara jobbade två månader i USA förra året så blev min årsinkomst inte direkt enorm och därmed fick jag tillbaka större delen av vad jag betalade in (vilket i och för sig inte var så mycket det heller). Utan att ha riktigt torrt på fötterna, så har jag i alla fall känslan av att skatteskalan är mer progressiv än den svenska i den nedre ändan. Det är väl något liknande Moderaterna vill införa i Sverige, med skattesänkningar för låginkomsttagare men i gengäld ett kraftigt begränsat trygghetssystem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du lust att beskriva närmare på vilket sätt moderaterna "kraftigt vill begränsa trygghetssystemen"?

Mats Fröberg sa...

Lägre skatter och att mer ansvar på den enskilde uppfattar jag som typisk moderatpolitik.