16 maj 2006

Ljudet av ett träd som faller

Om det uppstår något ljud när ett träd faller och ingen finns där att höra det är en gammal klassisk filosofisk fråga, där jag tycker att svaret är ganska givet.

Och nu kan jag i alla fall bekräfta att det är ett sjuhelvetes oväsen när ett träd kommer farande ned i marken. Det kom nämligen ett träd neddunsande bara något tiotal meter ifrån mig idag. Helt utan anledning. Det var nästan vindstilla, men plötsligt började det knaka och gnälla något alldeles väldigt precis intill mig i skogen och några sekunder senare rasade det ned ett stort träd med en stor duns. Helt plötsligt, utan anledning, mitt på eftermiddagen. Rätt märklig känsla. Det fanns liksom ingen anledning alls till att det skulle komma störtande ned just då.

Jag tror nog att det inte var meningen att det skulle vara någon där egentligen, så det slutgiltiga svaret på den gamla frågan är alltså: Ja det låter utav bara tusan!

Inga kommentarer: