24 november 2005

Thanksgiving

Idag var det alltså Thanksgiving. Ärkligt talat har jag inte riktigt fått klart för mig vad det är dom firar här, men det finns någon gammal skröna om några pilgrimmer som kom hit till Amerika på 1600-talet. Väl här så hade dom svårt att klara sig med mat och annat, så dom slog sig i lag med ett gäng indianer som såg till att dom klarade sig ett helt år fram till nästa skörd. Och som tack för hjälpen ordade pilgimmerna en sjutusans fest när skörden var bärgad och dom kunde klara sig själva. Jag antar att det egentligen helt enkelt handlar om en skördefest från början.

Hur som helst så går Thanksgiving i stort sett ut på att träffa familjen och äta alldeles för mycket mat, enkannerligen kalkon fullstoppad med "stuffing". Själv har jag firat tacksägelsedagen hemma hos en kollega och hennes man, barn och föräldrar samt diverse andra inbjudna vänner och bekanta, framför allt från University of Tennessee. Totalt var det nog uppåt en tjugo personer. Eftersom min kollega är vegetarian så blev det ingen kalkon men väl en massa annan god mat. Jag träffade en kroatisk multisportare som försökte värva mig och en ekologiprofessor som visade sig vara ett fan av svensk folkmusik och framför allt av Hjort Anders Olsson! För er som inte känner till Hjort Anders så är det en gigant bland giganter från Bingsjö utanför Rättvik. Professorn var stolt ägare av Hjort Anders-boxen, d.v.s. tre CD-skivor med den kompletta samlingen Hjort Anders-inspelningar. Det är inte direkt folkmusik för nybörjare. Går man på Hjort Anders, så går man på tunga grejor. Första inspelningarna är från mycket tidigt 1900-tal på några riktigt skrapiga fonografrullar med burkigt fiolgnissel någonstans långt i bakgrunden. Men det svänger något grymt i de senare inspelningarna där ljudkvaliteten är mer acceptabel. Det lär tydligen finnas en samling människor i Knoxville (grannstaden) som ägnar sig åt svensk folkdans och som har ett par duktiga fiolspelare.

På det hela taget en riktigt trevlig dag.

Inga kommentarer: