26 november 2005

Det nationella laboratoriet

Jag har berättat om samhället Oak Ridge och dess historia. Nu tänkte jag skriva några rader om Oak Ridge National Laboratory (ORNL) , som jag arbetar för… tror jag…men inte riktigt ändå, kanske…

Till att börja med så måste jag nog börja med att förklara vad ett National Laboratory är. För det är just vad det heter – ett nationellt laboratorium. Alltså inte ett universitet. I Sverige har vi egentligen inte något motsvarande. Visserligen har vi diverse forskningsinstitut som åtminstone delvis finansieras av staten, men storleken på dessa är inte i närheten av de National Laboratories som man har byggt upp här i USA. Ett National Laboratory är ett nationellt laboratorium helt enkelt. Totalt finns det tio National Laboratories runt om i landet och Oak Ridge är ett av de större. På hemsidan skriver man att man har ca 3800 anställda och ungefär 3000 gästforskare per år. Omsättningen ligger på över en miljard dollar, så det är en rätt stor anläggning.

Samtliga laboratorier finansieras av Department of Energy, (DOE), d.v.s. energidepartementet, som på sin hemsida skryter med att man står för 40% av all forskning inom fysik, kemi och materialvetenskap i USA. Laboratoriet i Oak Ridge grundades alltså 1943, med syfte att framställa uran till atombomben. Med tanke på vem som betalar, så pågår det naturligt nog en hel del energiforskning, inklusive kärnkraftsutveckling. Man håller till exempel som bäst på att bygga en anläggning för att skjuta neutroner med en väldig fart. För det kommer man att öka nationens statsskuld med ytterligare 1,4 miljarder dollar, så det är en rejäl neutronbössa dom håller på att bygga. Förutom ren energiforskning, så finns det även en del forskning som ligger en bit från själva energin, men som Energidepartementet tycker kan vara bra att veta ändå... Exempelvis är man rätt duktiga på materialforskning och det är också ett viktigt användningsområde för jätteneutronkanonen som man håller på att bygga.

Även en del miljörelaterad forskning finns på de nationella laboratorierna och kanske främst i Oak Ridge. Och det är där jag hör hemma. Åtminstone det område som jag forskar inom på miljösidan har en direkt relevans för vår sponsor, eftersom jag studerar kolomsättning i skogsekosystem och därför kan anses hålla på med växthuseffektforskning. Och då är ju inte energikonsumtion speciellt långt borta. Mer om vad jag själv håller på med senare (när jag har lyckats lista ut det själv…)

Energidepartementet står alltså för fiolerna. Men man svarar inte för själva driften av laboratorierna, utan det har man lejt bort till andra aktörer. I Oak Ridge drivs laboratoriet sedan några år tillbaka av UT-Batelle, som är ett företag som har bildats för just detta syfte. Delägare i bolaget är UT, vilket ska uttydas som University of Tennessee och Batelle, som är ett slags stiftelse, som grundades 1929 av en viss Mr Batelle, som var en stenrik stålindustrimogul som testamenterade sin förmögenhet till att användas för forskning och utveckling och man beskriver sig själva som en non-profit corporation. Tidigare har man haft andra företag som haft kontraktet, exempelvis jätteföretaget Union Carbide (främst kemiindustri tror jag), men nu har vi alltså Batelle, som är ett företag som har som sin affärsidé att bedriva forskning, vilket väl får ses som en fördel. De flesta som arbetar på ORNL är alltså anställda av UT-Batelle. Själv hör jag till undantagen och är inte anställd av UT-Batelle, utan av ORAU, som står för Oak Ridge Associated Universities och som framför allt anställer postdocs här i Oak Ridge om jag har fattat det rätt.

Något förvirrat alltså med många inblandade parter och på en del papper och presentationer kan man se hur de rapar upp en lång harrang om den energidepartementfinansierade anläggningen Oak Ridge National Laboratory som drivs av UT-Batelle.

De flesta nöjer sig med att säga att de arbetar på Oak Ridge National Laboratory kort och gott, så jag nöjer väl mig med det jag också.

Inga kommentarer: