18 november 2005

Ett slags programförklaring

Jaha ja gott folk, då var det världspremiär för min blogg, eller vad man nu ska kalla det för. Inte för att jag vet om det är just någon som är intresserad eller om jag har så mycket att säga, men det gäller väl för de flesta bloggare, så va fan...

Anledningen till att jag sätter igång just nu är naturligtvis att jag just har flyttat från gamla Sverige till andra sidan Atlanten och numer är bosatt i Oak Ridge, Tennessee, eller Ekåsen om man översätter det till modersmålet. Eftersom jag inte har min kära Maria med mig och inte har någon att ropa "titta där" åt, så får jag ropa ut i cyberrymden istället på denna sida.

Vad ska jag då skriva om här...? Tja, det blir väl lite om vad jag har för mig och lite om iakttagelser om skillnader och likheter mellan Amerika och Sverige och dess respektive befolkning. Eftersom mitt största intresse sedan våren -83 är orientering, så blir det väl en hel del av den varan också antar jag. nu är ju inte Tennessee något orienteringsparadis kanske - det lär visst finnas ett par gamla orienteringskartor någonstans i delstaten - men nog ska det bli lite sprunget i skogen med karta ändå på något sätt. Det finns gott om skog i alla fall och uppförsbackar med för den delen...

Två andra intressen som jag har är fotograering och dans. Förhoppningsvis ska jag lyckas visa några bilder härifrån vad det lider. Jag har redan knäppt en del och mer lär det bli. När det gäller dans, så är det lindy hop, eller jitterbug om man så vill, som jag ägnar mig åt och det bör det finnas goda möjligheter att göra även här. Det var ju i USA som dansen "uppfanns", så det vore väl skam annars. I Knoxville, som ligger några mil härifrån finns det en förening som verkar ha en hel del aktiviteter, så det ser klart ljusare ut på den fronten än när det gäller orienteringen.

Det som jag är här för, nämligen för att arbeta som postdoctoral research associate, eller postdoc kort och gott, lär det också handla en del om här. Det är lite annorlunda än ett svenskt universitet, men mer om det kommer senare.

Tja, vi år väl se vad det blir och hur flitig jag kommer att vara, men en eller ett par uppdateringar i veckan ska det bli i början i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, klart du är flitig...
Du vet vi har borrad brunn, här på
vischan mellan västmanland och dalarna. Lämnade in våra årliga
prover på vattnet häromdan.
Killen på labbet sa att dom hade
rätt mycket att göra nu bl.a.
p.g.a. (usch va mycke förkortningar
nån slags undersökning/rapport som publicerats nyligen. Han visste inte några detaljer men...
Ja... ja ville ju inte säga att den killen som gjorde rapporten känner jag....
Hare bra.......

Anonym sa...

Kenneth