04 februari 2007

Superbowl

Sitter och slötittar på Superbowl. Dom spelar i fyra gånger 15 minuter, men vid det här laget har dom hållit på i dryg tre timmar och det är inte slut än. Det bara fortsätter och fortsätter. Mycket pauser, spelavbrott och reklampauser. Spekulationerna har pågått mycket längre än så. Det har pratats Superbowl på radion hela veckan när man än har lyssnat. Åtminstone har det känts så.

Indianapolis leder i alla fall just nu och ser ut att vinna. Kvartsbacken i Indianapolis heter Peyton Manning, som är den spelare som man har orerat allra mest om på radion. Han verkar vara en stor profil och är faktiskt f.d. spelare i Tennessee Volunteers, vilket är Collegelaget från Knoxville. Collegefotboll är för övrigt också stort här bort och Volunteers har ett jättestadium inne i centrum som tar bra många tusen. Och det brukar vara fullsatt.

Jag blev rätt förvånad när jag hörde talas om hur man utser de nationella mästarna i Collegefotboll. Då använder man nämligen ett märkligt system, där man blandar in både spelresultat och omröstningar. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar, men det verkar i alla fall vara så pass komplicerat att ingen vet hur det går till. Och att rösta fram en mästare i idrott tycker jag strider mot själva kärnan i idrotten. "Må bästa laget vinna" sägs det ibland, men jag tycker tvärt om att charmen med idrott är att bästa laget inte altid vinner. Och man ska i alla fall spela om saken, och inte rösta! Även om man inte nödvändigtvis måste hålla på att spela i fyra timmar.

Inga kommentarer: