12 februari 2007

Nashville

Då var jag tillbaka från Nashville. Jag kom hem sent söndag kväll, efter en intensiv vecka av dansande. Lektioner på dagarna med Ramona Staffeld från New York som blev världsmästare i lindy hop för några år sedan. Och dans till storband och diskjockeys på kvällarna och nätterna. Vi var ungefär 70 pers, huvudsakligen från sydöstra USA och det var en trevlig tillställning på det hela taget.

Jag gjorde dessutom debut i Jack and Jill-tävlingssammanhang, som verkar vara ett stående inslag på den här typen av evenemang. Det innebär att man anmäler sig individuellt och blir ihoplottad i par med någon som man eventuellt aldrig har dansat med tidigare. Helt enligt förväntningarna blev jag utslagen i kvalomgången där jag fick dansa med tre olika partners. Men det var roligt att vara med i alla fall. Dom som gick vidare till finalen var riktigt duktiga allihopa.

Lisa Ekdahls gamla landsplåga "Vem vet" verkar för övrigt vara en välspelad låt bland dansarna i Nashville. Jag hörde den spelas två gånger och folk verkade känna igen den. Även folk från andra ställen faktiskt. Vet inte hur den har tagit sig över till USA, men den fungerar utmärkt att dansa till i alla fall!

Inga kommentarer: