13 februari 2007

Galleriagång

Amerikanska gallerior är gigantiska och kallas för "malls". Vi höll till i en lokal inne i en sådan mall när vi hade danslektioner i helgen. Vi började på förmiddagen strax innan butikerna öppnade. Och det var en intressant upplevelse måste jag säga.

Inne i gallerian var det nämligen redan en hel del folk som uppenbarligen varken var butiksägare, anställda eller vaktpersonal, men som vandrade omkring med bestämda steg. Varv efter varv. Samma personer kom tillbaka igen med jämna mellanrum. En ensam äldre herre i träningsoverall spatserade omkring med en väldig frenesi, medan en grupp av tre mödrar under konstant pratande drog runt varsin barnvagn i ett mer makligt tempo. Ett medelålders par tog det också lite lugnare, men återkom också flera gånger utanför dansstudion. Alla ägnade sig åt den i Amerika uppenbarligen populära motionsformen "mall walking"!

Hade det varit spöregn eller smällkallt hade jag förstått det. Jag vet folk som har sprungit intervaller i Akademiska sjukhusets kulvertar när det varit riktigt kallt i Uppsala, även om jag inte har gjort det själv. Men framför allt på söndagen var det ett riktigt kanonväder. Strålande sol och plusgrader. Det var så att man fick lust att åka iväg till någon state park i stället så att man kunde tillbringa dagen utomhus. Och där inne gick dom omkring varv efter varv...

Uppenbarligen, enligt skylten som jag fotograferade fanns det till och med en "mall walking club" i den här gallerian! Ingen orienteringsklubb i Tennessee, men annars finns det tydligen klubbar för alla intressen!


Inga kommentarer: