29 augusti 2006

I hetaste laget

Det är inte helt bekymmersfritt att försöka ägna sig åt någon slags konditionsträning i det här klimatet. När det är drygt 30 grader och en luftfuktighet som får tröjan att klibba bara när man står stilla i skuggan blir man inte sådär överdrivet sugen på att ge sig ut på ett löppass. Och det är väl inget som en fysiolog skulle rekommendera heller.

Visst kan man träna på gym. Det gör jag också, men det blir rätt tråkigt att gå dit hela tiden. Jag trivs bättre ute i skogen.

En annan taktik skulle kunna vara att vänta till senare på kvällen, men det hjälper inte mycket heller. Hemma i Sverige är det som varmast någon gång på tidig eftermiddag. Vid två eller tretiden, ungefär. Här däremot, är det förvisso varmt så det räcker redan vid den tiden, men sedan skruvar någon upp termostaten ytterligare och som varmast är det vid fem eller sex ungefär. Och inte svalnar det snabbt sedan heller direkt.

Ett annat bekymmer är åskoväder, som gärna dyker upp på eftermiddagen. Typiskt väder är varmt och soligt på förmiddagen och hett utav tusan och en åskskur på eftermiddagen. Och det är inga dåliga oväder heller. Det är av den typen som vi har i Sverige kanske en gång per år, eller vart annat år. Sådana har vi här varje vecka, i stort sett. Inte för att jag har något emot att träna i regn. Okej då, det är bättre om det inte regnar. Men det går bra i alla fall. När det åskar, blåser och fullständigt vräker ned som här, håller jag mig däremot helst inomhus.

Inga kommentarer: