17 augusti 2006

Bättre två tvättbjörnar i containern än tre fåglar i spisen

Eftersom jag inte hade hört något av mina fåglar i spisen sedan i tisdags så öppnade jag spjället i dag med förhoppningen att ungarna hade flugit ut. Men ned från skorstenen kom ett fågelbo, tre döda fågelungar och ett större parti guano. En skorsten är uppenbarligen inte den bästa platsen för flyglektioner. Kanske jag skulle ha öppnat spjället tidigare och förlöst den kvittrande trion, men det är inte så lätt att veta om dom är redo eller inte för en flygtur.

Ett lyckligare öde mötte de vilsekomna medlemmar av den vilda faunan som jag och min kollega Don Todd räddade ur en sopcontainer igår. Det var Don som gjorde upptäckten när han tyckte att det levde om lite väl mycket i containern för att det skulle vara riktigt normalt. Nere i containern fanns två tvättbjörnar som försökte ta sig ut. I en räddningsoperation drog vi fram en stor gren från skogen och stack ned den i containern. Efter det tog det inte lång tid innan dom var ute.

Mindre förbarmande visade Don mot en copperhead-orm som befann sig utanför vår lilla fältstation på ORNLs område i måndags. Kopparhuvudet är en av de två giftiga ormarna som finns i mina trakter. Man mår tydligen rätt risigt om man blir biten, så man vill helst inte ha dom alldeles inpå knutarna. Efter att ha gjort bekantskap med herr Todd dröjde det därför inte länge innan ormen fick bekanta sig med sin skapare.

Inga kommentarer: