14 september 2006

Engelska hjärnhalvan?

Det talas ju utrikiska i det här landet. Nu har jag varit här i tio månader lite drygt och jag börjar allt oftare komma på med mig själv med att ha en inre konversation med mig själv på engelska. Inte så att jag känner mig flytande på det främmande språket. Långt därifrån. Jag hade nog hoppats att jag skulle ha blivit lite bättre än vad jag faktiskt har blivit. Men engelskan kommer i alla fall någorlunda automatiskt nu, i alla fall under korta stunder tills jag kommer till något mer komplicerat. Då blir det till att börja översätta från svenska och att försöka hitta ord igen.

Det skulle vara intressant att köra någon slags hjärnröntgen på sig själv. Det känns som att det är en viss del av hjärnan som jobbar när språket kommer autmatiskt som i svenska och under korta stunder på engelska och en annan del som man försöka sätta igång när man måste försöka hitta ord på utrikiska.

Inga kommentarer: