04 september 2006

Boomsday

Idag är det Labor Day. Det firar man alltså inte 1 maj här i landet. Det firar man första måndagen i september. Och man demonstrerar inte. Det gör man i och för sig inte i Sverige heller. Åtminstone inte i Uppsala. Där går man omkring i dvala efter Valborg.

I Knoxville finns det en tradition i samband med Labor Day upptäckte jag igår. Det kallas tydligen Boomsday och innebär ett fyrverkeri, modell större. Jag såg spektaklet när jag var på väg in till Knoxville igår kväll. Under hela tiden som jag körde längs motorvägen från avfarten till Oak Ridge och in mot Knoxville pågick skjutandet. Samtidigt fick jag in fyrverkeriets "soundtrack" på bilradion. Man hade mixat ihop små stycken av musik av alla möjliga typer, som ackompanjerade krevaderna. Lugn musik - lugna fyrverkerier. Häftig musik - tredje världskriget. Precis när jag nådde Knoxville centrum nåddes finalen. Sandstorm med Darude på radion. Himlen exploderar. Jösses vilket fyrverkeri!

Nu var det inte för fyrverkerierna som jag åkte in "till stan". Det var för att roa mig med dans och musik. Christabel and the Jons spelade. En riktigt bra kvartett med bas, trummor, gitarr och fiol/mandolin/trumpet. Och en riktigt bra sångerska. Påminner om Vaya con Dios, om någon minns dom? Ett smakprov på musiken finns här: Florida (mp3)

Inga kommentarer: