13 september 2006

Anslagsansökan

Att söka anslag är en syssla som tar upp en hel del tid för många forskare. Själv har jag inte skrivit någon egen ansökan tidigare, utan bara varit med på andras idéer. Den här veckan har jag däremot lagt en del tid på att formulera en forskningsansökan till Sveriges Geologiska Undersökning (SGU), som delar ut 5 miljoner årligen till ett antal projekt. I år tänkte jag vara med och försöka kapa åt mig en liten slant. Tyvärr kan jag inte söka pengarna själv, eftersom jag inte håller till i Sverige, utan det blir min gamle handledare på SLU som kommer att stå som sökande.

Min idé går i korthet ut på att mäta C-14 och Pb-206/Pb-207, d.v.s. olika isotoper av kol och bly, i markvatten. Tidigare har jag använt C-14 för att konstatera att kol i markvatten på en halvmeters djup inte kommer rinnande direkt från ytan, utan hinner bytas ut på vägen ned genom marken. Nu råkar det vara så att kolet transporterar en massa skräp, exempelvis metaller och organiska föroreningar, genom marken. Om nu kolet byts ut mot ett annat kol på vägen så borde även skräpet bytas ut mot ett annat skräp, eftersom skräpet huvudsakligen transporteras bundet till kol. Det är det jag tänkte testa genom att mäta blyisotoper i markvattnet. Att det fungerar med bly beror på att det allra mesta av blyet som ligger och skräpar uppe vid ytan kommer från utsläpp och har en speciell isotopsammansättning som skiljer sig från den naturliga. Och för kol fungerar det tack vare kärnvapenprovsprängningar ovan jord i mitten av förra seklet som skapade ett extra tillskott av C-14. Stora utsläpp är väl inte riktigt önskvärt, men det ger i alla fall möjlighet till utmärkta isotopsstudier!

Inga kommentarer: