29 mars 2006

Vårt dagliga bröd

Ikväll har jag varit på snabbköpet och stirrat på brödhyllan igen. Det är en ritual jag går igenom varje vecka.

Det är nämligen hopplöst att hitta ett bra matbröd här i Tennessee. I synnerhet i matbutikerna. Jag vill ha ett bröd med lite motstånd i. Något att sätta tänderna i och gärna något slags fullkornsbröd med lite tyngd. Men det är precis vad som saknas här. Vitt, sötat bröd dominerar i hyllorna. Visserligen finns det ett utbud av något som kallas fullkornsbröd (whole grain), men dom lyckas baka det så att det är lika fluffigt och fritt från tuggmotstånd som någonsin en formfranska. Det säljs även något som dom kallar pumpernickel, men till och med det är fluffbröd som sjunker ihop till halva höjden om man petar på det.

Något bättre är situationen hos exempelvis "Panera", en kafé och brödkedja. Där finns det bröd med lite mer substans i, än det som man hittar på snabbköpet. Men inte är det riktigt som hemma, inte.

Något som jag däremot har fått smak för och som dom i alla fall kan baka här borta är bagels. Men det fungerar inte riktigt som substitut för fullkornslimpa. Och "bagel" lär enligt min pappa, uppväxt vid Sveriges mittpunkt Flata, betyda "struntprat" på Medelpadsmål. Så jag vet inte om det är så nyttigt heller...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mats!

Finns det inte, som i Sverige, några renodlade bagerier/konditorier där borta? Sådana brukar ju ha ett utbud av all sorts bröd! För övrigt så verkar våren äntligen ha kommit till Småland!

M.v.h Håkan

Mats Fröberg sa...

Nja, det finns något slags caféliknande etablissemang och dom säljer bröd och gigantiska kakor också.