30 mars 2006

Vetenskaplig granskare

Idag har jag fått en förfrågan från en vetenskaplig tidskrift att granska ett manuskript. Det är första gången jag får det, så det ska bli roligt. Forskningen som beskivs i manuset är inom ett område som jag tycker mig behärska ganska skapligt i alla fall.

Granskning av manuskript före publicering är en viktig kugge i det vetenskapliga maskineriet. Tanken är att forskningen ska granskas opartiskt före publicering för att garantera kvaliteten. Artiklar som inte har genomgått denna "peer review" anses lite småsuspekta och har inte alls samma tyngd som de artiklar som har granskats.

När ett manuskript kommer in till tidskriften letar man reda på två eller flera sakkunniga som förhoppningsvis ska kunna upptäcka brister i metoder eller i resonemanget. Granskarna kommer sedan med utlåtanden till redaktören, som är den som har att besluta om manuskriptet ska publiceras eller inte. Oftast kräver redaktören i alla fall några förändringar innan man kan få sin artikel publicerad. Granskningen sker anonymt, så författaren får aldrig reda på vad det är för en typ som har kommit med alla konstiga kommentarer. Men oftast är det faktiskt relevanta kommentarer man får, som i alla fall har gett förbättringar på de artiklar som jag har publicerat.

Granskningsarbetet tar givetvis en del tid, men man får inget betalt från tidskriften, för det jobb man gör. Det handlar på något sätt om känster och gentjänster. Eftersom alla publicerar i vetenskapliga tidskrifter, så får man också ställa upp i granskningsarbetet helt enkelt. Och nu har det alltså blivit min tur.

Inga kommentarer: