11 mars 2006

Farlig actionsport

Jag har just fyllt i anmälan till The Flying Pig i Ohio, månadsskiftet mars-april. Med anmälan måste man även skicka med ett medgivande om att man deltar på egen risk. I översättning lyder det ungefär så här:

Jag, undertecknad, känner till att orientering, som en actionsport utomhus, medför väsentlig risk för personlig skada. Jag känner till att det finns naturliga och människoskapade faror, och risker som, i kombination med mitt handlande kan orsaka mig allvarlig, eller möjligen till och med dödlig skada. Jag samtycker till att jag, som deltagare, måste ta en aktiv roll för att förstå och acceptera dessa risker, förhållanden och faror. Jag samtycker även till att jag, och inte arrangörerna eller funktionärer vid tävlingen, USAs orienteringsförbund, markägaren, brukaren av marken, eller någon sponsor, är ansvarig för min säkerhet medan jag deltar i tävlingen.

Huga!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låtet ju livsfarligt att spriga orentering där det är bäst du passar dig ;-)

mvh Håkan

Maria Abrahamsson sa...

Hmmm, jag hyser välgrundande misstankar om att det som är farligast med orientering faktiskt är att den tycks vara minst lika beroendeframkallande som vilket annat missbruksmedel som helst :-)

Fast det där låter ju onekligen lite häftigare än vad det såg ut att vara på cykelbanorna i Flogsta häromkvällen...

Michael sa...

You have to sign the same sort of form for almost any sport. I bet you'd have to sign a waiver for playing table tennis. The US is a strange place.

Anonym sa...

med tanke på tävlingens namn tycker jag att du bör iaktaga all försiktighet du rimligen kan. Lyckas till hur som helst!