11 februari 2006

Vad är det som stinker...?

Det har jag frågat mig många gånger när jag har färdats längs vägarna här i Tennessee. Allt som oftast när man är ute och åker, passerar man platser längs vägen, där det ligger en märklig stank. Det är som om någon höll på att elda upp sina gamla bildäck eller något annat läskigt syntetmaterial. Vad sjutton är det dom håller på här i Amerika som kan lukta så himla illa. Och är det verkligen tillåtet?

Nu har jag i alla fall lyckats förstå vad det är som stinker. Svaret är: Det luktar skunk! Antingen överkörda skunkar, eller bara skunkar som blivit skrämda av bilar när dom förirrat sig ut på vägarna, så att dom har sprutat ut sitt illaluktande sekret.

Jag kommer definitivt aldrig att mucka med en skunk, om jag skulle träffa på en ute i skogen! Inte för att jag brukar ha för vana att gå i närkamp med den vilda faunan när jag är ute i skogen, men det lära vara i stort sett omöjligt att få bort, om man skulle bli nedsprejad. Så jag tänker hålla mig på avstånd.

Inga kommentarer: