19 februari 2006

Lyckad helg del 1

Kan en helg börja bättre? Etappseger i veckans Quiz, OK Linnés frågesport på nätet. 10 rätt av 10 möjliga och bara några tusen fel på utslagsfrågan - medlemsantalet i den svenska frälsningsarmén. Bara en sån sak...

Med denna framgång i ryggen drog jag söderut, mot Georgia och Pine Mountain med en helg av orientering i sikte. På vägen blev det naturligtvis ett stopp på IKEA i Atlanta, där jag laddade kroppen med köttbullar och laddade bilen med lingonsylt, Kalles kaviar och andra nödvändiga livsmedel för framtida behov.

Lördagen bjöd inte på något strålande väder direkt. Inte mycket mer än några få plusgrader och regnskurar till och från. På tävlingscentrum var somligt bekant från de svenska tävlingarna och somligt var lite annorlunda. I Sverige är den givna samlingspunkten utrymmet utefter målfållan, men här satt alla istället utspridda lite här och där över ett större område. Något som också skiljde var att man använde de gamla hederliga startkorten för stämpling. I Sverige är det i stort sett uteslutande elektronisk stämpling som gäller, sedan några år tillbaka. Men startkort fungerar ju fortfarande lika bra som det alltid har gjort.

Loppet på lördagen var inte perfekt. Jag fick aldrig någon riktig fart på kroppen bland backarna och gjorde några misstag som kostade ett par minuter. Lite onödigt eftersom terrängen var öppen och orienteringen rätt enkel. Möjligen var den sega kroppen ett utslag av att jag aldrig riktigt kom upp i arbetstemperatur. Det var faktiskt lite väl kallt för att bara springa i nylon. Men det räckte i alla fall lite oväntat till en seger med dryga minuten. Jag hade nog väntat mig att bli frånsprungen av någon snabbfotad amerikan, eftersom det var så pass okomplicerad orientering. Men det var ju roligt att dom lät bli med det!

På kvällen var det gemensam middag med pasta och efterrätt. Trevlig tillställning. Men en genomgång av banorna verkar dessvärre vara ett stående inslag på dessa evenemang, så såsom vinnare av längsta banan fick jag förevisa mina vägval med hjälp av en overheadapparat. En akut brist på engelsk orienteringsvokabulär kom över mig. Det är något jag sällan har behövt praktisera tidigare.

Inga kommentarer: