20 oktober 2007

En uppförsbacke, en nedförsbacke och en björn!

Ibland känns uppförsbackarna långa när man springer! Det gjorde det idag. Men det hade sin förklaring. Backar på över en kilometer är inte så vanliga. Och då menar jag inte i horisontell ledd, utan räknat i stigning

Det blev ett löppass som jag har tänkt på länge idag, när jag tog en sista utflykt till Smoky Mountains innan jag reser hemmåt. Start strax utanför turistfällan Gatlinburg och sedan en klättring upp till toppen på MtLeconte. Enligt min topografiska karta startade jag på 2525 fot över havet (770 meter) och toppen på MtLeconte ligger på 6593 fot (2010 meter). En klättring på drygt 1200 meter alltså! Och lite höghöjdsträning längst uppe på köpet.



Det var en väldigt behaglig tur faktiskt, vilket det kanske inte låter som. Totalt mätte rundan 24 kilometer enligt min GPS, så det innebär en lutning på 10%, vilket inte är så förfärligt. Det var dessutom strålande höstväder och jag tog det lugnt och fint och hade kameran med mig, så det var sannerligen ingen plåga! Smoky Mountains i full höstprakt är inte så tokigt heller faktiskt!

Som extra bonus fick jag dessutom se en björn! Det hade ju varit ännu häftigare om jag hade stött på den när jag sprang, men riktigt så roligt var det inte. Jag såg den i ungefär två sekunder när den sprang över vägen, när jag körde till parkeringen för att parkera bilen. Några andra måste ha sett den ett längre tag, för det var en liten kö med runt tio bilar framför mig, med folk som hade stannat mitt i vägen och satt och spanade upp mot skogen. När det plötsligt sprang en nalle över vägen förstod jag varför! Den var rätt liten och väldigt svart. (Det är väl därför dom heter svartbjörnar antar jag). Innan jag hade fattat att det var en björn, så var den redan inne i skogen igen på andra sidan vägen. Bildbevis saknas alltså. Men det var ju roligt att se den i alla fall.

Några andra bilder från utflykten serveras däremot nedan.











2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mata!

Coolt med en björn!
Så du är på väg hem! Det låter trevligt. Jag hörde dessutom ett rykte som sa att vi nästan blir grannar.

Mats Fröberg sa...

Ja, även om det är bra här borta så ska det ska bli trevligt att komma hem igen nästa vecka.