16 oktober 2007

Amerikansk radio

Amerikansk radio är inte riktigt som svensk. Inte alla kanaler i alla fall. Det finns visserligen ett oändligt antal kanaler som spelar populärmusik och reklam i ungefär lika delar, precis som i Sverige. Men förutom alla dessa är det i vanliga fall fyra olika kanaler som jag rattar in. Dels är det WDVX som spelar mycket Bluegrass och amerikansk folkmusik, dels är det WNOX som visserligen också sänder reklam halva tiden, men däremellan sänder politiskt konservativ pratradio, som man kan häpna över. Jag har skrivit tidigare om Rush Limbaugh som orerar mellan 12 och 3 på eftermiddagarna. Råkar jag hålla med honom någon enstaka gång är det nästan oroande.

Den kanal som jag lyssnar mest till och som är klart bäst här i Östra Tennessee är WUOT som är public service-kanalen. Normalt är det en rätt bra kanal som liknar P1 på morgonen och eftermiddagen, med nyheter och nyhetsprat, medan den liknar P2 mitt på dagen och på kvällarna då man sänder klassisk musik och jazz. För tillfället är det däremot nästan hopplöst att lyssna eftersom dom just nu har sin insamlingskampanj, vilket dom har under en vecka en gång i halvåret. Och då sänder man inte mycket annat än pratprogram som går ut på att man ska skänka pengar till driften för kanalen.

Slutligen finns det WYFC, som ingår i Bible Broadcasting Network (BBN) och som sänder fundamentalistradio för en kristen publik. Men jag brukar tjuvlyssna ibland och förundras. Ofta är det undervisning om diverse avsnitt i bibeln och det är nästan alltid en bokstavstolkning som gäller för BBN-predikanterna. Ett favoritprogram är Creation Moments som är ett litet kort program på ett par minuter, som sänds dagligen som alltid går ut på att evolution är fel och kreationism är rätt. Det brukar gå till så att man börjar med att presentera några fantastiska, förmodligen korrekta, observationer från naturvetenskapen. Idag handlade det om migrerande fjärilar som flyttar mellan Mexico och Canada, vilket ju faktiskt är häftigt! Men sedan argumenterar man alltid något i stil med att "tänk att de dumma ateisterna inte kan inse att något så fantastiskt inte kan ha skapats av naturen själv". Dagens program kan alltid hittas på nätet eller senare i arkivet. Det finns en del häpnadsväckande små godbitar där kan jag lova!

Inga kommentarer: