05 juli 2007

Olika nivåer

Jag kikade just på den senaste rankinglistan från USAs orienteringsförbund. Och jag ligger fyra just nu! Dom är faktiskt nästan häpnadsväckande dåliga här borta. I Sverige har jag lagat rätt stadigt runt placering 300 eller så de senaste tio åren och med tanke på att USA har drygt 30 gånger större befolkning än Sverige, så borde jag ligga på en placering runt 10 000 om det vore samma konkurrens i USA som i Sverige.

I början av augusti är nästa tävling för mig. Colorados femdagars i Klippiga bergen. Då blir det orientering på hög nivå i alla fall. En bra bit över 2000 meter, nämligen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå en fråga bara, Time är det någon form av idealtid för respektive löpare eller?

Mvh Håkan

Mats Fröberg sa...

Ja, något sådant tror jag. Jag är inte så insatt i systemet, men jag tror det ska visa vilken tid man borde ha på en bana som tar 75 minuter för de bästa.

Anonym sa...

Det var inte stiligt gjort, Mats. Har du redan glömt hur många amerikanska orientare laser svenska?

Det är klart att nordiska orientare är oss overlägsna, och att vara bland de bästa har är inget en svensk blir stolt över. Det fattar vi.

Men det går inte att jämfora orientering i USA med sporten i Sverige. Befolkningen är helt utan betydelse. Orientering grundades ju i Norden och är en del av sportkulturen. Alla känner till den, de flesta har gjort den åtminstone i skolan och man kan börja redan som barn med en välorganiserad klubb.

Här är orientering en liten exotisk grej som nästan ingen känner till, något som de flesta av oss upptäckt först senare i livet. Vi får resa långt för att komma till tävlingar och bo utomlands för att bli riktigt bra.

Trots det älskar vi sporten och vissa ta det väldigt allvarligt.

Vi tävlar nog inte i samma klass, men vi försöker agera med klass.

Mats Fröberg sa...

Jodå, det finns ju en hel del hängivna orienterare i USA och man är ju ingen dålig människa bara för att man inte är elitlöpare! Och det är ju trots allt en bra mycket större bedrift att hålla en någorlunda bra nivå om man bor i USA jämfört med att komma från Sverige.