28 juni 2007

Torrlagt

Oak Ridge National Laboratory tillsammamns med University of Tennessee har just fått kontrakt på 125 miljoner dollar för ett nytt centrum för bioenergi.

Som om det skulle hjälpa mig, kanske? Det nya centret ska utveckla metoder för att framställa sprit av olika grödor, men jag har varit på jakt efter sprit i flera månader nu! Men det verkar torrlagt i hela Tennessee. Jag tog nämligen med mig ett Trangia-kök från Sverige när jag flög tillbaka senast. Däremot ingen T-sprit. Dom var misstänksamma nog mot enbart köket i säkerhetskontrollen!

Och nu verkar det hopplöst att hitta T-sprit här! Jag tror att jag har varit in i fyra olika friluftsbutiker av modell större, och frågat efter etanol till campingkök. Jag har varit in på Walmart och andra liknande varuhus och tittat också. Både på campingavdelningen och bland rengöringsmedlen. Och på bensinmackar, men ingenstans någon sprit. Propangas och butangas, däremot. Och bensin. Trangia-kök verkar helt enkelt inte ha slagit i Tennessee.

Något frustrerande, inte minst eftersom University of Tennessees logo syns nästan var man än går i den här delen av Tennessee och vad kommer man att tänka på när man ser den…?



Jag vet inte om jag blir tvungen att börja elda med Jack Daniels (en produkt från Tennessee) eller något annat? Rom håller väl rätt hög alkoholhalt, har jag för mig?

4 kommentarer:

Maria Abrahamsson sa...

Jag rekommenderar Jack Daniels, då finns det ju i alla fall ett vettigt användningsområde för denna sk dryck. ;.)

Unknown sa...

Håller fullständigt med ovanstående! Elda upp skräpet!

Anonym sa...

Hmm. Jag känner inte till T-sprit. Men jag hittade en websajt som översättar ordet till "denatured alcohol."

http://web.mit.edu/mitoc/www/activities/hiking/fuel.html

Denatured alcohol går nog att köpa hos Home Depot eller dylik...

Mats Fröberg sa...

Aha. Home depot är nog nästan det enda stället jag inte provat. Ska kolla där också! Trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta.