15 juli 2007

Peabody och Charleston

Tillbaka efter en danshelg i Asheville i North Carolina, på andra sidan Smoky Mountains. Jag har provat på danserna Peabody och Charleston, två danser från 20-talet. Charleston var en föregångare till Lindy hop och dansas på stället, så den var jag lite bekant med sedan tidigare, medan Peabody är mer av en ”ballroom”-dans. ”Den snabbaste dansen på två ben” som instruktörerna kallade den, vad dom nu menade med det. Men man rör sig i alla fall snabbt genom lokalen och grundsteget består av löpning framåt för herren och löpning bakåt för damen.

Dansen lär vara uppkallad efter en mytisk mr Peabody, som hade en så stor kroppshydda att han var tvungen att ändra på sättet att dansa, med damen vid sidan av sig istället för framför, för att få plats med magen. Det lär vara okänt vem denne herre egentligen var, men han måste ha varit ganska så vältränad i alla fall, för dansen kräver viss kondition.

På Savoy ballroom i New York och andra ställen lär det ha arrangerats tävlingar i Peabody, där det gällde att ta sig fram så fort som möjligt över dansgolvet och jag ställde upp i helgens Peabody-race, men jag och min partner blev utslagna redan i kvalheatet. Jag tror nog att jag är bättre på längre distanser även i Peabody.

I vanlig ordning var det kurs på dagarna och socialt dansande på kvällarna. En liten överraskning var att en av Lindy hop-dansarna från Uppsala dök upp på dansen på lördagskvällen. Hon är visserligen från USA från början, så skulle det vara någon från Uppsala som dök upp så vore det väl hon, men ändå. Första gången jag träffade henne var på samma kurs som jag på danslägret i Herräng 2001. Med på samma kurs, var även han som var orsaken till att hon flyttade till Sverige senare. Men den här helgen var hon tillbaka i hemlandet för att hälsa på och hade tydligen bott i Asheville en period.

Peabody och Charleston var lika roligt som det ser ut och jag hoppas att det blir någon möjlighet att lära sig mera.

Ett exempel på både Peabody och 1920-tals Charleston finns i den här filmen, där våra lärare för helgen, Chad och Midori dansar båda danserna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Mats, trot eller ej men vi har lyckats skaffa bredband här ute i skogen. Kör 3G(hdspa på facksråk)
3,2 Mbit ned för 230 spänn i mån. "flat rate" d.v.s kör hur f-n du vill utan nån mer kostnad. Vi kunde köra din sekvens om Peabody,man blir alldeles matt , ser ju så roligt ut. Om allt fung. som planerat så kommer vi och gästar dig i Sept.
Hälsn. Kenneth, Britt-Inger och den osedvanligt feta katten Jonte.