29 juli 2007

Balboahelg

Den här helgen var det danskurs igen. Inte Lindy hop den här gången heller faktiskt, utan Balboa. Det är swingdans det också och inte lika obskyr som Peabody, som jag var iväg och dansade för några veckor sedan i Asheville (utan N). Swingkatten i Uppsala håller kurser i Balboa till exempel.

I helgen var det Nashville (med N den här gången) med ett par av landets bästa Balboadansare och dito lärare, så jag tyckte att det var dags att äntligen lära sig dansen på allvar. Ett av mina problem är att komma till och dansa, eftersom Balboa främst utförs till snabba låtar och jag gillar att dansa snabbt i Lindy hop, så det blir liksom aldrig tillfälle. Dessutom dansar jag mycket bättre Lindy än Balboa så det är mer tacksamt att dansa Lindy. Men Balboa verkar rätt kul det också om man bara lär sig lite mer avancerade turer. Det är samma grupp av människor som dansar Balboa som håller på med Lindy hop och det är samma musik, så det är rätt bra att kunna.

Eftersom det är många som reser runt till diverse olika evenemang runt om i regionen och det är samma människor som dansar Lindy, var det många gamla bekanta som dök upp i Nashville i helgen, vilket var trevligt. Och lärarna var det i alla fall inget fel på. Den manlige läraren David Rehm är en liten tunn kille som alltid bär kragen på skjortan uppfälld, vilket gör att han ser ut lite grann som Drakula, men dansa kan han verkligen, vilket även gäller för hans partner för helgen, Kate Hedin, båda från Baltimore i Maryland. Deras förmågor kan beskådas i videon nedan. (Beskåda och försök räkna ut grundsteget!)

Inga kommentarer: