14 april 2007

French quarter festival



Det är French Quarter Festival i New Orleans i helgen. Det innebär att det spelas musik på diverse utomhusscener här och där i de franska kvarteren. Mest jazz och blues och cajun/zydeco, d.v.s. musik med New Orleans-anknytning. Och det mesta är dessutom väldigt bra! Köpte tre CD-skivor med musik av new Orleans-artister. En av affärerna genomförde jag på modersmålet, eftersom jag köpte en skiva med den svenske emmigranten Lars Edegran.

Efter att festivalen slutade hittade jag ett ställe som hette Donna's tre kvarter norr om Bourbon Street, där det spelades livemusik av högsta klass. Det verkade vara ett ställe dit framför allt lokalbefolkningen går. När jag gick in meddelade tjejen i dörren att Charlie hade födelsedag, som om alla skulle veta vem Charlie var. Det visade sig vara kocken på stället, som verkade känna de flesta där inne.

Det fascinerar mig alltid hur musiker bara kan hoppa in i ett band och få det att låta som de har spelat tillsammans hela livet. Igår kväll var det en trombomist och en trummis som förmodligen var här för festivalen som blev uppdragna på scenen, presenterade sig för bandet och satte igång att spela.

Senare på kvällen gick jag till Fritzels på Bourbon Street där det också spelades New Orleans-jazz av bästa sort. Fruktansvärt bra faktiskt. Träffade på ett par medlemmar från Canal Creepers från Stockholm som också var inne på Fritzels och som ska spela på festivalen i eftermiddag.

Inga kommentarer: