24 mars 2007

Swingpjatten från Nynäshamn

”Det är bedrövligt att det verkligen finns sådana svenska pojkar som vill spöka ut sig på ett så osmakligt sätt som swingpjatten från Nynäshamn […] En verklig idrottsman skulle aldrig bära sig så dumt åt att bara för nöjes skull reta gallfeber på en god del av det svenska folket. […] Det är väl verkliga karlar med härdade nävar vi nu behöva och icke några gelébetonade swingpjattar. Fy skäms!”

Nej, det handlar inte om mig! Det har överhuvudtaget ingenting med mig att göra faktiskt. Förutom att jag kommer från Nynäshamn och dansar swing. Citatet ovan som hittade jag i en artikel på nätet och det kommer från en insändare i Tidningen Se 1942.

Bakgrunden var att den 17-årigt brottaren och swingpjatten Reinhold Österberg tillsammans med stans övriga swingpjattar – totalt tre stycken – åkt till Stockholm för att roa sig, men tappade bort sina kamrater och istället fick fly undan en mobb av nalensnajdare och andra som blivit provocerade av klädseln. Tidningen Se hade rapporterat om incidenten och rapporterade att Österberg var ”en verkligt trevlig yngling, som icke röker, icke spritar, icke slarvar med pengar, har musikalisk begåvning men som älskar att reta sin omgivning med en vederstygglig kalufs”, vilket var det som insändaren hade retat upp sig på.

Själv försöker jag i möjligaste mån undvika vederstyggliga kalufser och åker till Knoxville när jag vill roa mig. Och några illvilliga nalensnajdare har jag än så länge inte träffat på heller!

1 kommentar:

AnnaLU sa...

Man blir ju upprörd när man läser liknande artiklar! Vad har sånna människor för anledning att bry sig? Man är som man vill och göra som man vill liksom. Grymt att du är en swingpjatt(om jag fattat det rätt?)grymt coolt. Keep on goin'! :)