09 juli 2006

Världsberömda Herräng

När jag kom till konferensen i Santa Cruz i förra veckan frågade den sommarjobbande studenten som skötte incheckningen varifrån i Sverige jag kom. När jag sa att jag hade bott i Uppsala, kommenterade hon att där i närheten hade hon minsann varit på dansläger.
– Herräng kanske… ? undrade jag. Och visst var det så. Herräng Dance Camp är nämligen det största och mest välkända lägret för swingdans (Lindy hop/jitterbug, Boogie Woogie, Balboa, Stepp) i hela världen. Lägret pågår som bäst just nu i den lilla Uppländska orten, där det sannerligen inte bor många själar. Den enda butiken på orten överlever sannolikt tack vare de fyra lägerveckorna varje sommar. Lågstadieskolan på orten är nedläggningshotad, vilket man kan förstå eftersom det knappt bor någon där. Det kan i sin tur bli ett hot mot lägret eftersom skollokalerna är en viktig bas för lägret.

Själv har jag varit där tre gånger tillsammans med Maria och det har alltid varit väldigt roligt. Lägrets största profil är otvivelaktigt Frankie Manning, som fyllde 92 i år och som var en av de bästa och mest inflytelserika dansarna när det begav sig på 30- och 40-talen. Han medverkade bland annat i filmen Hellzapoppin från 1941, som innehåller en oöverträffad danssekvens. Frankie både koreograferade och dansade själv. Länk till dansscenen finns här . Helt otrolig. Frankie är dansaren med hängselbyxor som kommer in ungefär halvvägs i filmen.

Härifrån Knoxvilletrakterna åker det två personer till lägret i år. Jag ska väl inte säga att alla dansare man pratar med här borta känner till lägret. Men Herräng är nog mer välkänt bland swingdansare i Knoxville än bland Uppsalabor i allmänhet skulle jag tro.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Mats! Jag heter Lena Thunfors och är faktiskt din kusin! Vi har nog (tror jag) aldrig träffats, men vår gemensamma nämnare är Birgit o Bernhard och naturligtvis pappa Jonny. Min mamma Anna var en halvsyster till dom, men hon avled för snart fyra år sedan.
Jag och min son Robert var till B o B i Gissjö nu i söndags, har även varit där förut. En upplevelse som du vet! Fick läsa i pärm-bloggen som de hade o skrev upp din adress. Så nu vet du vem jag är o hur jag i hela världen har kunnat hittat hit. Jag bor i Söråker (ca. 2 mil norr S-vall) men flyttar nu i höst in till Sundsvall. Robert tog studenten nu i vår o är en data kille, satsar på att bli IT- polis! Ja, de e nog ett framtids yrke!! Med tanke på utvecklingen! Nu vill jag önska dig en fortsatt bra tid "overthere" o vi kanske kan träffas nån gång i livet, de skulle vara kul! En kusinträff kanske? Många hälsninar från Lena
min mailadress:lena_thunfors@hotmail.com