11 juli 2006

Det andra universitetet

Lärdomsstaden Uppsala stoltserar med två stycken universitet. Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). Det förstnämnda går i Uppsala vanligen under benämningen Universitetet. Som om det bara funnes ett enda. När jag gjorde förflyttningen från det stora till det lilla universitetet i staden i samband med att jag började doktorera fick jag lära mig av med den ovanan. Åtminstone i fikarummet på jobbet. På SLU kallar man inte Uppsala universitet för Universitetet! Där vet man att det minsann finns två lärdomssäten i staden. Men att Uppsala universitet är mer välkänt bland svenska folket och även utomlands är det ingen tvekan om.

När man är på markvetarkonferens däremot, då är det SLU som är det välkända universitetet. Det var flera gånger som jag pratade med utländska forskare som undrade var jag hade hållit till i Sverige. Och säger man Uppsala helt kort, så associerar dom direkt till SLU. Någon började prata om Agricultural University och någon annan började rabbla upp namnen för honom bekanta forskare som jag kunde associera till SLU. Ser man till det svenska deltagandet på konferensen för ett par veckor sedan så var det en handfull personer från SLU (både från Uppsala och Umeå) medan Universitet däremot lyste med sin frånvaro. Definitivt är det så att när det gäller markvetenskap så är det SLU som är det mest välkända, medan Uppsala universitet är det andra universitetet.

Inga kommentarer: