27 juli 2006

Fåglar i spisen

Jag har fåglar i spisen. Det kvittrar och låter där inne då och då och dessutom hör man vingslag. Det handlar visserligen om den öppna spisen och inte spisen där jag lagar mat. Tack och lov. Men någon fågel har i alla fall uppenbarligen byggt bo och lagt ägg någonstans i skorstenen. Och nu har dom kläckts. När mamma och pappa fågel kommer, så kvittrar dom något alldeles vansinnigt. Inte så det stör, men ändå. Av ljudet att döma verkar boet sitta någanstans strax ovanför spjället allra längst ned, men det måste vara en ganska lång väg upp ur skorstenen i så fall.

Jag har i alla fall inte hjärta att öppna och sota. Dom gör väl ingen skada på huset hoppas jag, men det vete sjutton hur ungarna ska ta sig ut, när det blir dags.

Fortsättning följer, förmodar jag.

Inga kommentarer: