21 januari 2007

Några rader om Walmart

Walmart är världens största varuhuskedja. Vi har en i Oak Ridge också och det är väl inte så där väldigt ofta som jag handlar där, men idag var jag dit. Jag tycker att det är lite väl stort och inte speciellt välsorterat, trots att butiken är gigantisk. Det finns visserligen enorma mängder med chips, cookies och färgglada frukostflingor med mycket socker, men när det är fråga om riktig mat finns det lika mycket eller mer att välja på hos Krogers snabbköp, där jag hellre går och handlar. Nu finns det inte bara mat på Walmart, utan diverse andra varor: mp3-spelare, skjutvapen, akvariefiskar, datorer, kläder och mycket annat smått och gott så i princip skulle man nog kunna klara sig bra med att enbart handla på Walmart. Men det gör alltså inte jag.

Min vilja att gynna butiken ökar väl inte direkt heller att man har rykte om att ha dåliga arbetsvillkor och att vara dåliga på miljöfrågor. Däremot anför jag i alla fall inte samma anledning som en av mina arbetskamrater, som normalt inte är speciellt snobbig av sig. Han säger sig inte gå till Walmart eftersom han inte står ut med människorna. Och då handlar det inte om personalen utan om kunderna…! Höjden av snobbism kanske, men vill man studera urtypen för den amerikanska befolkningen i småstad så är nog Walmart ett bra ställe att börja på i alla fall.

Jag kan i alla fall inte låta bli att imponeras av logistiken hos Walmart. Det måste vara helt enorma mängder varor som ska skickas hit och dit och placeras ut i hyllorna.

Inga kommentarer: