23 januari 2007

Lika poppis som Osama

Jag noterar att namnet Mats tappat i popularitet de senaste åren. Enligt Svenskanamn.se var det nämligen bara 4 små nyfödda gossebarn som fick det stolta namnet som tilltalsnamn under 2006. Mats ligger därmed på en delad 573:e plats, vilket man exempelvis kan jämföra med en 31:a plats totalt för alla årskullar. Det var nu trots allt en ökning från 2005, då det var 3 pojkar som fick heta Mats. Exakt lika många som fick heta Osama!

I Tennessee har jag inte sett någon statistik för namn på nyfödda, men jag misstänker att det inte var speciellt många nya Matsar som föddes under året här heller. Själv får jag allt som ofta upprepa och bokstavera mitt namn när jag presenterar mig här och det är inte alltid det hjälper, för jag har sett mitt namn stavas både Matz, Muts och Mutz. Muts är nog faktiskt den stavning som bäst beskriver uttalet för en amerikan, för Mats rimmar på Nuts på engelska.

Hur många små Osama det föddes under 2006 i Tennessee vet jag inte heller, men det var nog inte så många skulle jag tro.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det är märkligt att dagens nyblivna föräldrar inte tillägnar ett sådant vackert och stolt namn till sina gossebarn. Men det kommer att vända ska du se. När du och jag nån gång på 2060-talet sitter och kraxar om att det var bättre förr kommer massor av ungar att döpas till Mats.