03 december 2006

Rush Limbaugh

Jag lyssnar en hel del på radio här borta, dels på SR via nätet och dels på National Public Radio direkt via etervågorna. Men ibland händer det att jag rattar in den konservativa pratradiokanalen som sänder från Knoxville. Det finns nämligen en kanal här som mest sänder program med konservativa radiopratare som håller låda och käbblar med lyssnare.

Och kungen av den här genren heter Rush Limbaugh. Han har sitt program mellan 12 och 15. Själv lyssnar jag på FM-bandet på jobbet, men det sägs att det i stort sett är tack vare honom som AM-bandet fortfarande är vid liv här borta och han drar miljontals lyssnare över hela landet. Och det är ofta som man hör hans namn nämnas som en viktig deltagare i den politiska debatten. För egen del lyssnar jag mest för att försöka förstå mig på hur konservativa amerikaner fungerar.

Det ska sägas att karln är inte korkad och han har en imponerande koll på fakta, faktiskt. Han kan nästan alltid diskutera vad som helst med sina lyssnare i direktsändning och förefaller oftast att vara påläst. Men han är konservativ som jag vet inte vad! Och han står för en kritik av Bushregeringen från höger och anklagar allt som oftast republikanerna för att överge sina konservativa värderingar. Vilket var anledningen till att republikanerna förlorade kongressen i valet enligt honom. Även om jag inte håller med om mycket av vad han säger, så är det faktiskt någorlunda underhållande. Han är väl medveten om sin egen betydelse och skryter gärna om det, men har ändå något slags självironi och en bufflig humor som gör det hela uthärdligt.

I Sverige nämndes han en del i pressen för en dryg månad sedan, när han kritiserade och närmast hånade den parkinsondrabbade Michael J Fox som stödde demokraterna och embryonal stamcellsforskning i valdebatten. Just embryonala stamceller är ett ämne han har ältat mycket på sistone. Annars är det diverse ämnen han pratar om. Växthuseffekten har han inte mycket till övers för och kvinnor, svarta, homosexuella, spansktalande är inte direkt några grupper han stödjer. Muslimerna får också sina fiskar varma, kan man lugnt säga. Lägre skatter och en minimal statsapparat är däremot frågor han brinner för. Ett ständigt återkommande tema är att han anklagar övriga media för att gynna de liberala ståndpunkterna, medan han själv står för en rättvis och balanserad syn på vad som händer i världen. Jag håller inte riktigt med! Men Rush Limbaugh är i alla fall ett intressant amerikanskt fenomen.

Inga kommentarer: