30 november 2006

Språkkunskaper

Jag tror att det finns tre kategorier ord som man oftast lär sig om man bara kan ett par ord på ett främmande språk: Räkneord, hälsningsfraser och svordomar! Det enda jag kan på holländska tillhör exempelvis den sistnämnda kategorin.

Jag har en dansande kamrat – Dave- som jag träffar då och då som har lärt sig en fras på svenska av en annan svensk som han är bekant med. Det verkar som att vår landsman haft lika dåligt inflytande på Dave, som min holländske före detta kollega på SLU har haft på mig. ”Jävla skit!” är den enda fras han kan. Men den använder han å andra sidan desto flitigare. Han kombinerar dessutom glatt två av kategorierna ovan och hälsar mig alltid med ett utrop när vi träffas – Jävla skit, Mats! Jävla skit!

Man kanske får vara glad att det är så glest med svenskar här i Tennessee ändå...

1 kommentar:

Anonym sa...

En annan kategori man ofta kan något om är mat. En gammal bekant från Canada kunde t.ex. 'smörgås med ost' - mycket nyttigt att behärska... (liksom exempelvis makkara och oulut).