10 december 2006

Chattanooga, tur och retur

Det blev en utflykt till Chattanooga i helgen. Chattanooga ligger drygt 15 mil söderut, alldeles på gränsen mellan Tennessee och Georgia. I lördags bestod turistandet av en springtur i South Cumberland State park. Den delen av parken som jag var i består av en djup kanjon som skär in i Cumberlandplatån, så det blev en rejäl klättring upp- och nedför sluttningen. Men det var det värt och jag fick uppleva ytterligare en bit imponerande Tennesseenatur. Här en bild på Ranger falls inne i parken. Vi har som synes haft det kallare i Tennessee än i Sverige den senaste veckan!



Lördagskvällen tillbringade jag på ”Shirley’s Dance Club” där årets upplaga av evenemanget ChattaAtlNashKnoxNoogaVille gick av stapeln. Idén med ChattaAtlNashKnoxNoogaVille är att dansare från Atlanta, Nashville och Knoxville åker till Chattanooga och dansar en kväll. I Chattanooga finns så vitt känt en enda Lindy Hop-dansare (ack, ett sådant öde i en pardans!), men staden ligger i mitten av den triangel som de tre övriga nämnda städerna bildar. Det var en trevlig kväll i alla fall och för egen del behövde jag inte ta bilen hem mitt i natten eftersom jag tagit in på stans billigaste motell för min lilla helgtripp.

Idag, söndag, fullbordade jag helgen genom att vara med i ett evenemang som multisportklubben i Tennessee arrangerade och som bestod av en primitiv form av orientering på motsvarande topografiska kartan. Det finns kanske visst hopp för Tennessee ändå! Nio kontroller hade man hängt ut och kontrollerna fick tas i valfri ordning. Topografin liknade den jag besökte under lördagen och det var en del klättringar i branta sluttningar. Det som vi oftast kallar multisport kallar dom ”Adventure racing” och det var förvisso ganska äventyrligt att ta sig ned mot bäcken i botten av dalgången! Själva orienteringsmomentet var väl kanske inte så där väldigt upphetsande men det var spektakulär natur så det var roligt trots allt. Jag avverkade banan på lite drygt en och en halv timme, vilket verkade imponera på arrangören i alla fall.

På vägen hem passerade jag Dayton och passade på att beskåda platsen för den ökända Scopes Monkey Trial 1925 där skolläraren John Scopes dömdes för att ha undervisat om evolutionen. Det är väl mitt sätt att turista till makabra platser antar jag.

Inga kommentarer: