02 oktober 2006

Nyckelhaaarpa

I fredags var jag till Tyson McGhee Airport i Knoxville och hämtade upp mina föräldrar. Dom var oartiga nog att landa tio minuter före utsatt tid så jag hann inte ens fram till flygplatsen innan dom ringde och undrade vart jag hade tagit vägen.

I lördags konfronterade jag dem direkt med den lokala kulturen på ”Oldtimers day” i Townsend, strax utanför Smoky Mountains. Det var en slags hembygdsfestival med blugrassmusik, utställning av gamla traktorer och diverse mat- och marknadsstånd med saker som hemlagad honung, rävskinn och grillade revbenspjäll. Märkligast på hembygdsfesten var en musiker som spelade bluegrass på nyckelharpa! Detta svenskaste av instrument. Han hade byggt nyckelharpan själv och dessutom lärt sig uttala ”Nyckelhaaarpa” av en svensk han hade träffat tidigare. Förutom detta lyssnade vi även till en halv-cherokee-halv-irländare som demonstrerade indianflöjtmusik.


Under helgen blev det dessutom en tur genom Smoky Mountains i bil på lördagen och en liten vandring i Frozen Head State Park på söndagen.

Vädret här just nu är riktigt härligt, med svenska behagliga sommartemperaturer. Lövträden börjar så smått att skifta i rött, så dom har verkligen valt en bra tid att komma hit. Tennessee visar sig från sin bästa sida så här års.

Inga kommentarer: