13 augusti 2007

Orientering i Colorado

Då var jag tillbaka från Colorado. Det var en riktig höjdartripp, med både orientering, turistande i Rocky Mountains och dans. Intensivt, men roligt. Tänkte inleda med en liten rapport från orienteringen, vilket var vad jag började med direkt i mökrket på onsdagskvällen när jag hade anlänt. Det är väl kanske inte direkt vad som rekommenderas. Tävlingen gick på runt 2000 meters höjd och jag vet inte om det var den långa flygning, höjden eller ren inbillning, men jag kände mig rätt seg i alla fall och hade en liten huvudvärk första dygnet, vilket jag rätt sällan lider av annars. Helt acklimatiserad var jag nog inte och höjden kändes definitvt! I alla fall i uppförsbackarna. På platt mark och utför gick det skapligt men uppför var det tvärstopp. Men det var nog likadant för de flesta andra också.

Själva loppet gick väl sådär halvdant, som man väl kan förvänta sig när man ger sig ut på nattorientering utan att ha tränat teknik på bra länge. Och i synnerhet inte i mörker. Några små misstag och någon lite större sväng, men inte någon stor katastrof, så jag får vara rätt nöjd. Jag lyckades slå amerikanerna, men fick rejält med pisk av Marius Bjugan från Halden. Inget att gräma sig över, eftersom han tillhör norska eliten. 69 minuter för Marius och 82 för mig.

Fredagsloppet på medeldistans gick faktiskt riktigt bra. Jag kände fortfarande av höjden, men det gjorde nog alla, eftersom vi var uppe på nästan 3000 meters höjd. En mindre krok på tionde kontrollen, som var den enda kontrollen utom sista som inte var placerad i en sänka. En norsk seger igen. 32 minuter för Marius och nästan 38 för mig. Det känns faktiskt ändå rätt bra att det inte var större avstånd mot en så pass bra löpare.

Resultatlista natt

Resultatlista medeldistans

Ytterligare rapporter från Colorado och kartor kommer senare.

Inga kommentarer: