29 juni 2006

På konferens

University of California Santa Cruz ligger utslängt i en skog utanför stan, med olika colleges här och där bland redwoodträden. Det är där jag befinner mig på konferens. Det är en väldig aktivitet på området. Själva läsåret är avslutat, så studenterna har åkt hem för sommaren, men nu är det annat som händer. Förutom markvetarkonferens så är det ungdomar på tennisläger och cheerleadingläger och dessutom ett mandolinsymposium här på campuset. Universitetet ligger ganska högt beläget med utsikt över Stilla havet. Åtminstone borde det vara utsikt över havet, men det har legat dimma ut över bukten nästan hela tiden så, man kan bara ana att det faktiskt ligger där. Igår drog jag i alla fall på mig springskorna och tog mig ned till vattnet, så jag kan bekräfta att Stilla havet existerar. Men hugaligen vad kallt det var. Inte för att jag badade, men jag kände på vattnet och ett dopp i den Stockholmska ytterskärgården är förmodligen behagligare. Och det brukar ändå kunna bita ganska bra i skinnet.

Två dagar av tre på konferensen är avklarade och det har varit väldigt bra hittills. Jag hade min presentation nästan först av alla och det gick väl ganska skapligt i alla fall tycker jag. Det är himla bra att vara först. Dels kan man slappna av och behöver inte tänka på sin egen presentation mera, dels så är det väldigt lätt att träffa andra människor som har hört ens föredrag. Att träffa människor och knyta kontakter är nog det viktigaste på sådana här tillställningar. För en del av dem man träffar, har man läst deras artiklar, men naturligtvis ser dom aldrig ut som man har tänkt sig att dom ska se ut. En del som man pratar har dessutom läst mina egna artiklar, vilket ju känns roligt. Men jag ser väl inte heller ut som jag borde, förmodar jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»